Parts of Mail on Sunday story about Prince Harry claim were defamatory, UK judge rules

Britain's Prince Harry sued Associated Newspapers after the paper ran an article about his claim over his security arrangements when he is in the UK
Parts of Mail on Sunday story about Prince Harry claim were defamatory, UK judge rules

By Jess Glass, PA

Parts of an article in The Mail on Sunday over Prince Harry’s legal claim against the British Home Office were defamatory, a High Court judge has ruled in the UK.

Harry is suing Associated Newspapers Limited (ANL) after the paper ran a story following the first hearing in the prince’s separate High Court claim over his security arrangements when he is in the UK.

The piece was published in February under the headline: “Exclusive: How Prince Harry tried to keep his legal fight with the government over police bodyguards a secret… then – just minutes after the story broke – his PR machine tried to put a positive spin on the dispute.”

At a hearing in June, Mr Justice Nicklin was asked to determine the “natural and ordinary” meaning of the parts of the article in the claim, and whether they were defamatory.

 

In a ruling on Friday, the judge found that parts of the article in the claim were defamatory.

Discussing one of the meanings of the article, Mr Justice Nicklin said a reader would think Harry “was responsible for public statements, issued on his behalf, which claimed that he was willing to pay for police protection in the UK, and that his legal challenge was to the government’s refusal to permit him to do so, whereas the true position, as revealed in documents filed in the legal proceedings, was that he had only made the offer to pay after the proceedings had commenced”.

He also said the article would have been read as alleging Harry “was responsible for trying to mislead and confuse the public as to the true position, which was ironic given that he now held a public role in tackling ‘misinformation’”.

Mr Justice Nicklin added: “It may be possible to ‘spin’ facts in a way that does not mislead, but the allegation being made in the article was very much that the object was to mislead the public.

“That supplies the necessary element to make the meanings defamatory at common law.”

 

The senior judge also found that the article did not suggest that Harry “was seeking to keep his ‘legal battle’ with the government secret”, though it was suggested by the headline if read alone.

He continued: “Read as a whole, the article was quite clear that he was seeking certain confidentiality restrictions in relation to ‘documents and witness statements’ in the proceedings, not blanket secrecy on the whole claim.”

The judge found that an ordinary reader would understand the article to mean that Harry “had initially sought confidentiality restrictions that were far-reaching and unjustifiably wide and were rightly challenged by the Home Office”.

Friday’s judgment only relates to the “objective meaning” of the article, Mr Justice Nicklin said, adding it is the first stage in the libel claim.

More in this section

Sponsored Content

Add Echolive.ie to your home screen - easy access to Cork news, views, sport and more